Οι διαρρήξεις σε καταστήματα είναι ένα φαινόμενο που τον τελευταίο καιρό έχει γίνει αρκετά συχνό. Μπορεί οι περισσότερες να γίνονται από τους λεγόμενους «ευκαιριακούς κλέφτες», δηλαδή από απελπισμένα άτομα που παίρνουν την απόφαση στιγμιαία γιατί έχουν άμεση ανάγκη από μετρητά, αλλά υπάρχουν και αυτές που γίνονται από πιο «έμπειρους» δράστες. Οι επαγγελματίες κλέφτες δρουν με σχέδιο και αφού παρακολουθήσουν καλά έναν χώρο. Πολλές φορές οι διαρρήξεις τους δεν έχουν καν στόχο τα μετρητά, αλλά εμπορεύματα και άλλα τιμαλφή. Εννοείται ότι αυτοί οι κλέφτες είναι πολύ πιο επικίνδυνοι από τους δεύτερους, τους οποίους και σταματούν πολλές φορές τα κατεβασμένα ρολά ασφαλείας.
Αυτό που πρέπει να ξέρετε, είναι πως αν και τα ρολά καταστημάτων σε γενικές γραμμές παρέχουν μεγάλη προστασία, οι έμπειροι κλέφτες έχουν τις γνώσεις αλλά και τον εξοπλισμό για να τα παρακάμψουν. Το ίδιο ισχύει και για τους περισσότερους συναγερμούς. Τα ρολά καταστημάτων λοιπόν θα σας προστατέψουν από το 90% των κλεφτών, αλλά όσον αφορά το άλλο 10%, θα πρέπει να είστε σε επαγρύπνηση.
Τα σημάδια των διαρρηκτών
Όπως είπαμε και πριν, οι επαγγελματίες κλέφτες δρουν μέσω σχεδίου. Δεν είναι λίγες λοιπόν οι συμμορίες που έχουν «παρατηρητές» οι οποίοι «σταμπάρουν» καταστήματα και ειδοποιούν τους φίλους τους για πιθανούς στόχους. Ο τρόπος που το κάνουν αυτό, είναι με συγκεκριμένα σημάδια.
Εδώ θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι τα εν λόγω σημάδια ΔΕΝ είναι γράμματα του αλφαβήτου και ΔΕΝ είναι λέξεις. Πρόσφατα είχε γίνει ντόρος για την εμφάνιση του γράμματος «Γ» δίπλα από ονόματα σε θυροτηλέφωνα και πολλοί πίστευαν ότι είναι σημάδια διαρρηκτών αλλά στην πραγματικότητα ήταν σημάδια ντελιβεράδων που δήλωναν στους συναδέλφους τους ποιοι πελάτες δε δίνουν φιλοδώρημα (Γ = Γύφτος = τσιγκούνης). Τα σημάδια κλεφτών δεν είναι τόσο προφανή.
Πως μαρκάρουν τα καταστήματα οι διαρρήκτες;
Όπως είπαμε και πριν, το παν είναι τα σημάδια να μην γίνουν άμεσα αντιληπτά, οπότε κανείς δεν πρόκειται να γράψει στα ρολά ενός καταστήματος «καλός στόχος για ληστεία». Αυτό που θα κάνει όμως είναι να αφήσει ένα σημάδι. Τα σημάδια αυτά ποικίλουν, αλλά το πιο επικίνδυνο είναι το «Χ» το οποίο και δείχνει ότι ο χώρος είναι ιδανικός για διάρρηξη. Το σύμβολο αυτό εμφανίζεται συχνά σε τοίχους, οπότε και δεν τραβάει την προσοχή. Οι τύποι που μαρκάρουν τα καταστήματα συνήθως μοιάζουν με νεαρούς που κάνουν γκράφιτι ή ταγκιές, οπότε και το πολύ – πολύ να τους κάνει κάποιος γείτονας παρατήρηση. Επίσης, τα σημάδια τους είναι απλά για να μπορούν να φύγουν γρήγορα μετά το «μαρκάρισμα».
Ποια σύμβολα πρέπει να με ανησυχούν
Τα σημάδια των κλεφτών είναι μία «γλώσσα» που εξελίσσεται και αλλάζει συνεχώς, προκειμένου να μπερδεύει του επιχειρηματίες αλλά και τους αστυνομικούς. Σε γενικές γραμμές, δεν πρέπει να σας ανησυχούν περίτεχνα γκράφιτι ή γενικόλογα συνθήματα τύπου «ΠΑΟΚΑΡΑ», «ΘΡΥΛΟΣ ΟΛΕ», «ΜΑΡΙΑ ΣΆΓΑΠΩ» κλπ. Αυτό που πρέπει να σας ανησυχεί όμως είναι σχήματα όπως τρίγωνα και τετράγωνα με γραμμούλες μέσα τους και φυσικά το περιβόητο Χ που αναφέραμε και παραπάνω και το οποίο είναι το πιο σταθερό σύμβολο στην γλώσσα των κακοποιών. Αν λοιπόν δείτε σε κάποιον τοίχο του καταστήματος σας ή ακόμη και στα ρολλά σας κάποιο τέτοιο σχήμα, καλό θα ήταν να λάβετε τα μέτρα σας και να καλέσετε την Αστυνομία.
Αν με μαρκάρουν είναι σίγουρο ότι θα προσπαθήσουν να με κλέψουν;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι απλή: όχι. Υπάρχουν και σύμβολα που δείχνουν ότι ο χώρος ΔΕΝ είναι ιδανικός για διάρρηξη. Αν λοιπόν στο κατάστημα σας έχετε μέτρα ασφαλείας όπως συναγερμό, κάμερες και ποιοτικά ρολά ασφαλείας σαν αυτά που εμπορεύεται η Dmenounos και δείτε κάποιο περίεργο σημάδι, είναι πολύ πιθανό να σημαίνει ότι το κατάστημα σας δεν είναι καλός στόχος. Εννοείται ότι όσο πιο ανασφάλιστος είναι ένας χώρος, τόσο πιο πιθανό να δει σημάδια όπως το διαβόητο «Χ». Σε κάθε περίπτωση πάντως, ένα ύποπτο σημάδι αξίζει τη προσοχή σας, ειδικά αν δείτε κι άλλα στην περιοχή σας.